arrow_drop_up arrow_drop_down
16 juni 2020 

Maak in 4 stappen jouw doelgroep analyse

Zodra je start met het verkopen van jouw product of dienst, vraag je jezelf natuurlijk eerst af of er vraag is naar jouw product of dienst. Is er markt voor?  En misschien nog wel belangrijker: wie is je doelgroep? Op wie ga je je focussen? Hier kom je achter door middel van een doelgroep analyse.

 

Bij het maken van een doelgroep analyse is het belangrijk om specifiek te zijn en één groep te kiezen. Probeer je doelgroep zo klein en puur mogelijk te houden.  Potentiële klanten voelen zich dan ook veel meer aangetrokken om jouw website te bekijken. Daarnaast let je op alle aspecten die zich voordoen in jouw doelgroep. Je weet precies wat ze zoeken, hoe ze leven, welke factoren erbij komen kijken en waarom ze interesse hebben in jouw product of dienst.

 

Hoe maak je die doelgroep analyse? Wij leggen het je in enkele stappen uit.

 

  1. Wat is het doel van de doelgroep analyse?

Een doelgroep analyse kan voor verschillende doeleinden worden gebruikt. Zoals hierboven beschreven kun je het gebruiken om te zien of er markt is voor jouw product of dienst. Daarnaast kun je het ook gebruiken voor strategische plannen of beslissingen, input voor een marketingcommunicatieplan of het positioneren van jouw onderneming.

 

Daarom is het is belangrijk om je doel vast te stellen. Wat wil ik bereiken? Hoe gebruik ik de resultaten die uit deze analyse naar voren komen?

 

  1. Wat wil je exact weten van jouw doelgroep?

Om de doelgroep analyse zo goed mogelijk uit te voeren wil je voor jezelf duidelijk hebben wat je precies wilt onderzoeken. Welke gegevens zijn noodzakelijk en welke hebben minder hoge prioriteit? Dit verschilt per analyse en hangt ook af van jouw doelstelling.

Je kunt dit onderzoeken op basis van bijvoorbeeld de volgende punten:

  • Demografische gegevens
  • Geografische gegevens
  • Psychografische gegevens
  • Productgebruik
  • In hoeverre is mijn doelgroep betrokken bij het product of dienst wat ik aan ga bieden?
  • In hoeverre is mijn doelgroep bekend met het product of dienst wat ik aan ga bieden?

 

  1. Welke bronnen ga je raadplegen?

Om een doelgroep analyse uit te voeren kun je verschillende bronnen raadplegen. Zowel online als offline. Afhankelijk van jouw doelstelling kies je een passende bron(nen).

Je kunt hierbij bijvoorbeeld denken aan:

  • Statistieken bij het CBS
  • KvK – gegevens
  • Deskresearch (online onderzoek)
  • Fieldresearch (enquêtes e.d.)
  • Literatuur (zowel online als offline)

 

  1. Verzamel en vat samen

Zodra je alle informatie tot je beschikking hebt is het belangrijk om de meest cruciale informatie hieruit te filteren en dit samen te vatten. Zo krijg je een helder en compleet overzicht over de zaken die jij nodig hebt om jouw doelgroep analyse te voltooien.

 

Op basis hiervan kun je ook een conclusie trekken. Zorg ervoor dat dit een beknopte versie is van wat je hierboven bij elkaar hebt verzameld. Voor collega’s of partners is het belangrijk  dat zij in een kortbondig stuk tekst kunnen lezen wat de uitkomsten van deze analyse zijn.

 

Wil je meer weten over hoe je je social media strategie gemakkelijk op kunt zetten? Lees dan hier verder.

 

Reactie plaatsen