arrow_drop_up arrow_drop_down
31 januari 2020 

Jouw eigen marketingplan in 6 stappen

Om een succesvolle onderneming te runnen is het belangrijk om te beschikken over een goed marketingplan. Misschien herken je het wel als ondernemer: je bent veel tijd kwijt aan je klanten, af en toe post je iets op Facebook maar soms ook niet. Maar een strategie is niet terug te zien. Toch is het essentieel om hier eens goed voor te gaan zitten. Naast dat je werkzaam bent voor je klanten is het ook belangrijk om jezelf als bedrijf op de kaart te zetten.

Met onderstaande stappen helpen we je om een marketingplan te maken, wat essentieel is voor je business. Ingewikkeld is het zeker niet, just do it!

Marketingplan Strategie

  1. Bedrijfsanalyse

Om te beginnen is het belangrijk om de hele onderneming in kaart te brengen. Maar let op: maak er geen langdradig verhaal van. Je wilt het in een samenvatting kunnen weergeven. Zo blijft het overzichtelijk en helder. Wat verwerk je in deze analyse?

Bijvoorbeeld:

  • Welk product of dienst bied je aan?
  • Hoe is de marktomgeving (branche) op dit moment?
  • Hoe ziet mijn financiële overzicht er momenteel uit?
  • Hoe is de organisatiestructuur binnen je onderneming?
  1. Doelgroep analyse

Na je bedrijfsanalyse ga je onderzoek doen naar je ideale doelgroep. Dit is een essentieel onderdeel binnen het marketingplan. Besteed hier dus genoeg tijd aan. Stel jezelf onder andere de volgende vragen:

  • Wat is de belangrijkste doelgroep die ik wil bereiken?
  • Waar bevindt deze doelgroep zich?
  • Hoe bereik ik deze doelgroep het beste?
  • Wat zijn de behoeftes van mijn doelgroep en hoe kan ik deze vervullen?
  • Wat waarderen huidige klanten bij mijn dienst of product?
  1. Concurrentie

Nadat je de doelgroep analyse hebt voltooid is het tijd om de concurrentie in beeld te brengen. Er is een verschil tussen directe en indirecte concurrentie. Directe concurrentie is er wanneer bedrijven dezelfde producten of diensten leveren. Indirecte concurrentie is wanneer bedrijven producten of diensten aanbieden wat jouw product/dienst zou kunnen vervangen.

Beschrijf per concurrent waar zij in uitblinken en wat ze minder goed op orde hebben. Wanneer je dit duidelijk op papier hebt, kun je kijken waar jouw kansen liggen. Op welke punten kun jij het beter doen dan je concurrent? Wat is jouw USP (Unique Selling Point)?

  1. Wat zijn jouw sterktes en zwaktes?

Om dit in kaart te brengen, kun je de welbekende SWOT-analyse uitvoeren. Hiermee laat je zien welke sterke en zwakke punten zich binnen de onderneming bevinden.

Daarnaast kijk je naar de kansen en bedreigingen. Hoe kun je de sterke punten van je onderneming zo ontwikkelen dat ze nog sterker worden? Hoe creëer je meer naamsbekendheid? Waar zou je een omzetverhoging mee kunnen realiseren?

Tot slot kijk je naar de bedreigingen, ook die zijn er binnen elke organisatie. Concurrenten vormen altijd een vorm van bedreiging. Maar ook wettelijke regels of landelijke voorwaarden kunnen hier een rol spelen.

  1. Actieplan voor jouw marketingplan

In de eerste 4 stappen heb je een duidelijk beeld gecreëerd van hoe jouw organisatie eruit ziet en hoe deze ervoor staat. Je kunt nu starten met het opstellen van je doelstellingen. Hoe wil je deze gaan bereiken? Welke marketingactiviteiten passen hierbij?

Belangrijk: welke acties ga je hiervoor uitvoeren?

Lees hier meer over het produceren van content die je voor je kunt gebruiken voor je marketing.

  1. Budgettering

Ook marketing is een onderdeel waar je als onderneming in zal moeten investeren. Het is belangrijk om te bepalen hoeveel financiële ruimte er is om marketing in te zetten. Nadat de investering helder is, ga je bepalen wat de marketing je op moet leveren: hoe ga je de investering terug verdienen?

Je bent nu een aantal stappen dichterbij een concreet marketingplan die je kunt gebruiken voor jouw onderneming.

Veel succes!

 

Reactie plaatsen