De eerste 2 seconden op je website is bepalend voor je bezoeker | Blog
arrow_drop_up arrow_drop_down
1 oktober 2019 

De eerste 2 seconden op je website is bepalend

In 2 seconden bepaalt je bezoeker of hij/zij op je website blijft

Een nieuwe bezoeker neemt gemiddeld maar 2 seconden de tijd om te bepalen of hij/zij op je website blijft. Je kunt er dus niet vanuit gaan dat je bezoeker alle tijd neemt om rustig je website door te gaan lezen.
 
Een websitebezoeker reageert (kijkt en klikt) impulsief. Het zoekt automatisch naar een simpele route op je website. Wanneer je op je website allerlei kopjes, knoppen en/of opties zet, zal je bezoeker niet goed weten waar hij/zij heen moet gaan en je website sneller weg klikken.
 
Maak het je bezoeker daarom gemakkelijk. Zet je bezoeker niet aan het denken. Laat je bezoeker niet zoeken. Wanneer je bezoeker namelijk ook maar milliseconden verspilt aan het ‘uitvogelen’ van je website, dan zal dat ten koste gaan van het consumeren van de inhoud van je website.
 
Design is hierbij een belangrijke factor. Het is bewezen dat een creatief en ‘uniek’ design vaak conversie verlagend werkt.
 
Je hebt een overzichtelijke, duidelijke website nodig én een ontspannen bezoeker als je wilt dat deze overgaat tot actie op je website. Denk er aan: de eerste 2 seconden is bepalend!

2 seconden op je website

Heldere en duidelijke boodschap

Op je homepage of op je landingspagina is het dus belangrijk om direct een heldere en relevante boodschap te tonen. Is het in één oogopslag voor je bezoeker duidelijk wie je bent en wat je doet? 
Soms kan het voor jou heel logisch klinken, maar voor iemand die jou niet kent volstrekt onduidelijk zijn. Probeer je bezoeker te triggeren. Waar kan je hem/haar bij helpen?
Vaak wordt een traditionele website gemaakt met een (uitklap)menu, zijbalk en tal van verschillende opties om direct op te klikken. Dat is logisch, want je wilt dat de bezoeker niks mist van wat jij te bieden hebt. Maar een bezoeker wil helemaal geen overvloed aan opties en de bijbehorende keuzestress.
Het werkt vaak beter om je belangrijkste informatie voor je bezoeker uit te lichten. Zodat de bezoeker direct weet waar hij/zij aan toe is. Je kunt dit bijvoorbeeld doen in de header van je website, met één duidelijke call-to-action.

Zorg ervoor dat elke pagina één doel heeft. Als de bezoeker kan kiezen uit tien verschillende diensten op één pagina, haakt hij/zij sneller af. Zet je hele pagina in het teken van één concrete actie met daarbij redenen en voordelen om die actie nemen.

Leer het navigeren van je bezoeker af

Niet alleen webdesign is veranderd de laatste jaren. Ook het gebruikersgedrag veranderd. De meeste mensen gebruiken tegenwoordig hun mobiele telefoon of tablet om iets op het internet op te zoeken.  We hebben we onszelf aangeleerd om (vrijwel direct) na het laden van een pagina te beginnen met scrollen. Daarom moeten onze websites tegenwoordig scroll-bestendig zijn. Je website moet dus zo ingericht zijn, dat de bezoeker makkelijk van boven naar beneden kan lezen.

Reactie plaatsen